Psykens koreografi

Dette prosjektet skall jobbe for å heve kunnskapen blant pedagoger og dansere. For å gjøre det så ønsker vi å gjennomføre en intervensjon der ansatte og dansere hever sitt kunnskapsnivå når det gjelder psykisk helse, og hvor og når be om hjelp ved psykisk uhelse.

07.mai   |   Prosjekt

Internasjonale studier viser at det er en høy forekomst av spiseforstyrrelser og psykiske problemer blant dansere (Anshel, 2004; Arcelus et al., 2014). Det har vært påstander og antagelser om at dette også er tilfellet i Norge (Braate, 2001). Det er godt dokumentert at dans er et risikomiljø når det gjelder psykiske plager, og da spesielt spiseforstyrrelser (Garner et al., 1987; Kurtzman et al., 1989; Einmo e Hodneland, 2015). Spiseforstyrrelser, angst, og OCD er et velkjent problem i idretts- og dansemiljøer (Tvedt, 2011), men der det legges svært mye fokus på riktig ernæring og hvile i toppidrett, kan dette bli nedprioritert i dansemiljøer, selv om de jobber like intenst som toppidrettsutøvere.


Media har presentert dansemiljøet i Norge som svært prestasjonskrevende (Braate, 2001) og forskning i andre land viser at det er langt flere tilfeller av spiseforstyrrelser hos unge, klassiske dansere enn i resten av befolkningen (Neumärker et al., 2000). Det er ikke gjort noen kartlegging i Norge, men utenlandsstudier viser at 35% av klassiske ballettdansere sliter med spiseforstyrrelser (Eliakim et al., 2000).


Mental Helse Ungdom mener at det er gjort for lite arbeid for å kartlegge omfanget av psykiske plager blant unge dansere i Norge. Det er videre dokumentert at dansere og pedagoger i andre land har mangelfull kunnskap når det gjelder restitusjon og spesielt prestasjonsernæring (Piran, 2005; Francisco et al., 2012). Det er grunnlag for å anta at det samme er gjeldende i norske dansemiljø. For å heve kunnskapen blant pedagoger og dansere så ønsker vi å gjennomføre en intervensjon der ansatte og dansere hever sitt kunnskapsnivå når det gjelder psykisk helse, og hvor og når be om hjelp ved psykisk uhelse. Da er det naturlig å måle dansernes symptomer på angst, depresjon og spiseforstyrrelser og dansepedagogers holdninger og kunnskap om hva man gjør ved tegn på psykisk uhelse blant deres elever.
Gjennom forskning og kurs for pedagoger og dansere ved Kunsthøyskolen i Oslo og Norges dansehøyskole skal prosjektet forebygge psykiske plager gjennom å opplyse pedagoger om hvilke faktorer som assosieres med god psykisk helse, og legge økt fokus på disse i undervisningen. I tillegg skal prosjektet lære unge dansere mestringsteknikker for å kunne ta grep om sin egen psykiske helse, og lære hvor og når man bør be om hjelp.

Prosjekter