Skolevegring – eller ufrivillig skolefravær – oppstår når barn og unge ikke klarer å møte på skolen, selv om de ønsker å få det til. Dette er ikke latskap, men et uttrykk for indre belastninger, som kan gjøre skolehverdagen overveldende og utrygg.
Mange barn klarer ikke å sette ord på hva som skjer. De viser det med kroppen – som vondt i magen, søvnvansker eller total tilbaketrekning.
Skolevegring er ikke bare fravær – det er en varsellampe. Hvis barnet ikke blir møtt med forståelse og hjelp, kan det:
Tidlig innsats er avgjørende. Jo lenger barnet er borte, desto vanskeligere blir det å komme tilbake.
Foreldre er barnets viktigste talsperson. Hvis barnet ditt viser tegn på skolevegring:
"Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring"
For å sikre barnets rettigheter og unngå misforståelser:
Dette gjør det enklere å dokumentere barnets situasjon dersom du må klage eller be om ytterligere tiltak.
Opplæringsloven (2024)
§ 12-2: Retten til et trygt og godt skolemiljø
Alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring.
§12-3: Nulltoleranse og forebyggende arbeid
Skolen skal ikke godta krenkende oppførsel, som til eksempelvis mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerlig for at alle elevene skal ha et trygt og godt skolemiljø.
§ 12-4: Plikt til å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø (aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt)
Alle som arbeider på skolen, skal følge med på hvordan elevene har det, og om mulig gripe inn dersom noen krenker en elev.
Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Det gjelder også når en elev sier selv at hun eller han ikke har det trygt og godt. Skolen skal snarest undersøke saken og rette opp situasjonen med egne tiltak. Rektor skal melde fra til kommunen eller fylkeskommunen i alvorlige tilfeller.
Skolen skal lage en skriftlig plan for tiltakene i ei sak.
I planen skal det stå:
a.Hvilke problemer tiltakene skal løse
b.Hvilke tiltak skolen har planlagt
c.Når tiltakene skal gjennomføres
d.Hvem som skal gjennomføre tiltakene
e.Når tiltakene skal evalueres
Skolen skal dokumentere hva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikten etter første til andre ledd, i den formen og det omfanget som er nødvendig.
§ 11-6. Individuelt tilrettelagd opplæring
Elever har rett til individuelt tilrettelagt opplæring dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen.
I vurderingen av hvilket opplæringstilbud som skal gis, skal det særlig legges vekt på utviklingsutsiktene til eleven. Opplæringstilbudet skal utformes slik at det samlet kan gi eleven tilfredsstillende utbytte av opplæringen sammenliknet med andre elever og i tråd med de opplæringsmålene som er realistiske for eleven.
§11 -13 . Pedagogisk-psykologisk tjeneste
Kommunen og fylkeskommunen skal ha en pedagogisk-psykologisk tjeneste. Den pedagogisk-psykologiske tjenesten skal samarbeide med og støtte skolene i det forebyggende arbeidet for å gi et inkluderende opplæringstilbud til elever som kan ha behov for tilrettelegging av opplæringen. Tjenesten skal:
a: støtte og rettlede skolene i å utrede behov for tilrettelegging av opplæringen og i å sette tiltak så tidlig som mulig når de trengs.
b: hjelpe til med kompetanseutvikling og organisasjonsutvikling slik at opplæringstilbudet blir så inkluderende og godt tilrettelagt som mulig.
Der loven eller forskrift til loven krever sakkyndig vurdering, er det den pedagogisk-psykologiske tjenesten som skal utarbeide vurderingen.
Departementet kan gi forskrift om i hvilke andre tilfeller den pedagogisk-psykologiske tjenesten skal utarbeide sakkyndige vurderinger.
Du skal ikke stå alene i dette. Du har rett til informasjon, medvirkning og hjelp. Ingen barn skal måtte kjempe alene for en skolehverdag de har rett til.
Når skole blir for vanskelig, må systemet bli bedre – og du har loven på din side.